keskiviikko 27. helmikuuta 2013

Silja Linen terminaalista keskustaan

Usein kysyttyä: Miten pääsee Tukholmassa Silja Linen terminaalista Värtahamnista keskustaan? Tässäpä kuvallinen ohje.

Hoj-X! Lähtöpaikka: Silja Linen terminaali. Suuntaamme ulos ovesta, jossa lukee Metro City. Harmi, että unohdimme tarkistaa huhun, jonka mukaan Silja Line myy Tukholman joukkoliikenten lippuja.

Ensimmäisenä vastaan tulee pitkä silta. Menemme yli.

Kuljemme parin karmean ryteikön viehättävän puistikon välistä.

Puiston nimi on Finlandsparken. Kiitti.

Puiston jälkeen ylitämme tien ja käännymme oikealle. Kuten näkyy, muitakin matkailijoita kävelee kohti metroasemaa.

Seuraavasta tienristeyksestä käännymme vasemmalle lievään ylämäkeen.

Risteyksessä onkin pieni kyltti, jossa lukee Tunnelbana.


Vastaan tulee Gärdetin bussipysäkki. Bussilla numero 1 (Stora Essingeniin) pääsisi näköjään vaikka minne: Humlegårdeniin, Sveavägenille, Stureplanille, Hötorgetille ja Cityterminaliin, vaikka ei olekaan itsellä tullut testattua. Hötorget ja Cityterminalhan ovat ihan siellä keskustassa, minne monet suuntaavat käydäkseen esim. Åhlénsilla ja NK:lla. Hyvä puoli on se, että rattaiden kanssa matkustava pääsee bussilla ilmaiseksi, kun taas metrossa pitää maksaa. Huono puoli on se, että bussilinja on paljon metroa hitaampi. Bussista ei voi ostaa matkalippua eikä tällä pysäkillä näyttäisi olevan lippuautomaattiakaan, vaan se täytynee käydä ostamassa metroasemalta.

Ja siinähän se Gärdetin metroasema onkin, ihan kulman takana.

T niin kuin tunnelbana.

Ovien jälkeen seuraa pitkä käytävä, jonka perältä löytyy lipunmyynti. Lippuja voi ostaa kolmesta paikkaa: 1) lipunmyyntikopista (mutta käy tietääkseni vain käteinen), 2) automaatista ja Pressbyrån-kioskilta (myös kortti käy). Kaikki siis löytyvät Gärdetin asemalta vierekkäin.

Mitä lippu maksaa ja mikä lippu kannattaa ostaa? Tiedot Tukholman joukkoliikenteestä löytyvät hyvin hyödylliseltä sivustolta sl.se. Seutu on jaettu eri vyöhykkeisiin, mutta turisti ei yleensä matkusta vyöhykerajojen yli, joten lyhyesti: 

- Alle 7-vuotiaat matkustavat ilmaiseksi, ja 7-20-vuotiaat alennushintaan.
- Rattaiden kanssa voi matkustaa ilmaiseksi bussissa mutta ei sellaisissa kulkuneuvoissa, joissa kuski ei rahasta, eli metroissa, junissa ja raitiovaunussa rattaiden kanssa matkustava ostaa lipun.
- Yhden vyöhykkeen kertalippu maksaa aikuiselle 36 kruunua ja 7-20-vuotiaalle 20 kruunua (jos nyt pikalukemalla ymmärsin oikein, en ole näitä koskaan ostanut) ja sillä voi matkustaa tunnin eli voi vaihtaa kulkuneuvoa. Lippu käy kaikessa joukkoliikenteessä paitsi ei lautoilla.
- Itse matkustan remsalla (förköpsremsa), leimattava pahvilippu, joka vastaa kahdeksaa kertalippua. Se maksaa aikuiselta 200 kruunua ja 7-20-vuotiaalta 120 kruunua. Se on voimassa tämän vuoden elokuun loppuun asti, jolloin remsat vaihdetaan ymmärtääkseni modernimpiin ladattaviin kortteihin. Remsa on hyvä valinta, jos teitä on vaikka useampi henkilö tai tulee tehtyä useampi matka ennen tuota elokuun loppua. Lippu ei siis ole henkilökohtainen, niin kuin ei tietääkseni muutkaan SL:n liput. Remsa ei käy lautoille.
- 24 tunnin tai 72 tunnin lippu on hyvä etenkin sellaiselle matkailijalle, joka meinaa matkata vuorokauden tai kolmen vuorokauden sijaan useamman reissun Tukholmassa, etenkin jos aikoo mennä lautalla Djurgårdenille. Djurgårdenin lautta maksaa nimittäin 45 kruunua per suunta, kun taas 24 tunnin matkakortti maksaa 115 kruunua (lapselta 70 kruunua). 72 tunnin lipun hinta on 230 kruunua (lapselta 140 kruunua). Vuorokauden lippu on siis heti kannattava, jos menee vuorokauden aikana kertaalleen lautalla Djurgårdeniin, palaa sieltä takaisin ja lisäksi tekee esim. yhden metromatkan.
- The Stockholm Card / Stockholmskortet käy moneen nähtävyyteen, ja sillä matkustaa ilmaiseksi joukkoliikenteessä (paitsi ei niillä lautoilla). Sitä ei tosin Gärdetistä voi ostaa.

Saa mielellään korjata, jos tuli väärää infoa.

No niin, nyt meillä on jokin lippu ja pääsimme porteista. Jos meillä on rattaat, menemme alas hitaalla viistosti alaspäin kulkevalla umpihissillä ja mietimme taas kerran, miksi pitää rakentaa tällaisia hissejä. Tai jotkut meistä miettivät, ainakin jos ovat tarpeeksi monta kertaa niillä matkustaneet. Koska haluamme keskustaan, menemme nuolen osoittamaan suuntaan, jossa lukee T-Centralen. 


Kas, siinä onkin näpsäkkä luettelo tämän punaisen linjan metroasemista. Tämä on siis Gärdet, jota seuraa Karlaplan. Sitten Östermalmstorg, jonka jälkeen tulee T-Centralen eli ns. keskusta. T-Centralen ei ole vilkkautensa ja sekavuutensa takia mikään lempimetroasemani, vaikka olen siellä moneen otteeseen sompaillutkin, ei etenkään jos on rattaat mukana. Seuraava, Gamla stan, on paljon rauhallisempi. Slussen on taas vilkas. Siellä voi jäädä tällä linjalla pois, jos haluaa Södermalmille. Jos olisi vihreällä linjalla, voisi vielä jatkaa Medborgarplatsenille.


Paluumatkalla kannattaa sitten katsoa, että on siinä punaisen linjan metrossa, joka on menossa kohti Ropstenia, eikä siinä, jonka määränpää on Mörby Centrum.

7 kommenttia:

  1. Saa ostettua metrolippuja Siljan laivoilta :). Hintaa en kyllä muista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tiedosta! Viking Linen laivoilta ja terminaalilta olen kysynyt, ja sieltä ei saa.

      Poista
  2. Ihanat kuvalliset ohjeet, kiitos ja kumarrus! :)

    -matkaaja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiittämisestä! Tuo förköpsremsa-juttu on muuten vanhentunut. Pitääkin korjata. Niitä ei enää myydä, vaan kortteja, joihin ladataan arvoa.

      Poista
  3. Upeat ohjeet, kiitos! Onko matkan varrella kuinka paljon portaita (esimerkiksi tuon pitkän sillan jälkeen) vai pystyykö reitin kulkemaan kahden matkalaukun kanssa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse kuljen tuon reitin lastenrattaiden kanssa eli ei ole lainkaan portaita. Metrossa on portaat, mutta niiden sijaan voi käyttää hissiä.

      Poista
    2. Voi kun hyvä juttu. "Muutaman" kerran olen kulkenut Turun rautatieaseman ylikulkusillan yli yhden matkalaukun kanssa. Toisessa päässä ei ole ongelmaa, portaita on van n. 5, mutta siellä rautatieaseman puolella portaita on miljoona :) En saa siinä kahta laukkua kannettua yhtä aikaa ja matkaa on sen verran paljon, etten halua jättää toista laukkua odottamaan, kun vien toista.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...