perjantai 14. syyskuuta 2012

Kokemuksia Mountain Buggy Dueteista

Useampi on kommentoinut ja kysynyt käyttökokemuksia uusista Mountain Buggy Duet -tuplarattaistamme. Ei ihme, sillä tuplarattaita löytyy jos jonkinmoisia eikä niin kallista ja tarpeellista ostosta viitsi tehdä ihan sokkona. Itsekin haeskelin netistä kommentteja ennen lopullista ostopäätöstä, eikä ollut ihan helppoa niitä löytää.

Rattaat ovat nyt olleet käytössä muistaakseni 1,5 kuukautta. Kelit ovat olleet kesäiset, eli lumesta ei vielä ole kokemusta eikä siitä, miten talvitamineisiin topatut lapset mahtuvat istuimiin. Mountain Buggy Duetithan ovat markkinoiden kapeimmat vierekkäin istuttavat rattaat, vaivaiset 63 cm leveät. Vertaa: nykyiset yhden istuttavat yhdistelmämme Teutonia Mistral S:t 62 cm, suositut päällekäin istuttavat Phil & Teds Vervet 66 cm, peräkkäin istuttavat City Selectit 65 cm ja himotut vierekkäin istuttavat Bugaboo Donkeyt 74 cm. Duetit näyttävät esimerkiksi noita Teutonian perusrattaita leveämmiltä, mutta se on illuusio: muissa rattaissa levein kohta on renkaat, kun taas Dueteissa renkaat ovat rungon alla. Istuimia on epäilty liian kapeiksi, mutta ne ovat itse asiassa suunnilleen samanlevyiset kuin monissa muissakin rattaissa, n. 28-30 cm. Painoraja rattaissa on 36 kiloa, eli sikälikin rattaiden luvataan menevän pitkään.


Pienen kokonsa ansiosta nämä rattaat ovatkin mahtuneet hyvin busseihin, hisseihin ja lähikaupan kapeisiin hyllyväleihin. Mies menee niillä liukuportaatkin. (Itse en uskaltaudu liukuportaisiin minkäänlaisilla rattailla. Mies näköjään hoitaa homman kuitenkin hallitusti ja on alaspäinkin mennessä alempana kuin rattaat.)


Meillä ei ole autoa, joten emme yleensä laita rattaita kokoon. Viime viikonloppuna saimme kuitenkin ylläriautokyydin. Rattaat menivät kokoon helposti kahta nappia painamalla (tai vetämällä tai vääntämällä, en katsonut niin tarkkaan) ja mahtuivat hyvin perushenkilöauton (joo, en tunne merkkejä, mutta se oli pieni ja sininen) takakonttiin.

Rattaat ovat myös kevyet ja helposti ohjattavat. Niitä on testattu mm. mäkisessä maastossa metsäteillä, hiekkarannalla ja Gamla stanin töyssyisillä mukulakivikaduilla.

Rantsussa.

Työntöaisan korkeus on säädettävä, mikä on näppärää bussissakin, kun aisan taittamisella saa hieman lisää tilaa. Aisaan saa hyvin roikkumaan hoitolaukun ja myös olkalaukkuni.

Sopii erimittaisille työntäjille.

Ratasosien tilalle saa laitettua myös turvaistuimet sekä vauvankopat. Tällöin lapsen saa myös kasvot työntäjään päin. Miinuksena rattaissa on siis se, että ratasosia ei saa kuin kasvot menosuuntaan. Aika surku oli laittaa vauvaa rattaisiin ilman kunnon näköyhteyttä, kun emme halunneet hankkia koppaa vain pariksi kesäkuukaudeksi nopeasti kasvavalle kolmikuiselle vauvalle. Onneksi kuomuissa on hyvät kurkistusluukut, joista voi tarkistaa, mikä rattaissa on meininki. Luukut saa myös helposti suljettua, jos ei halua auringon paistavan rattaisiin.

Istuimet saa portaattomasti säädettyä pystyyn ja makuuasentoon kiristettävillä hihnoilla. Ensireaktioni kiristyssysteemiin oli pettymys, mutta se on oikeastaan ihan hyvä: säätö on tosiaan portaaton eikä pidä mitään kolinaa tai naksunaa. Toisaalta istuimen sisemmäistä hihnaa on hankala kiristää, jos istuimessa on taapero ja toisella puolella on makuuasennossa vauva. En ole kuitenkaan huomannut, että istuin jäisi erityisen vinoon.

Kuomut suojaavat aika hyvin, mutta eivät makuuasentoon asti. Olen tällöin viritellyt eteen huivia, vilttiä tai vastaavaa. Pitänee vielä keksiä joku esteettisempi ratkaisu. Jos jollain on meille sopivaa vilttiä, niin voin maksaa rahaa tai erilaisia vaihtareita vaikka Mini Rodinin bodeista PO.P:in joutsenmekkoon ym.


Tuo metallinen etuosa on muuten sikäli pieni miinus, että se häikäisee kirkkaalla auringonpaisteella vastaantulevia silmiin.


Turvavaljaat näissä rattaissa ovat mainiot. Eivät mitkään pikkulirut, joista voi luikerrella pois ja lähteä karkuun, kuten meillä on muissa rattaissa ollut ongelmana. Frida ei ole kertaakaan kovasta yrityksestä huolimatta saanut jalkojaan vapaiksi valjaista. Valjaiden korkeuden säätö on myös kätevä. Selkänojassa kulkee valjaille kaksi uraa. Valjaiden korkeutta säädetään portaattomasti kääntämällä urassa kulkevaa namiskaa, valitsemalla sopiva korkeus ja lukitsemalla korkeus kääntämällä namiska taas vaakasuoraan. Ei siis tarvita lainkaan tuskanhikeä, vaan turvavöitä voi säätää helposti myös lapsen jo ollessa rattaissa vöissä.

Testasin vöihin myös Elodien lämpöpussia. Sopii hyvin.

Jossain arviossa annettiin miinusta siitä, että tavaratilaa on vaikeaa käyttää. Minusta näissä rattaissa on kuitenkin hyvin tilaa tavaroille (tämä oli miehelleni tärkeä kriteeri rattaiden valinnassa) ja niiden tavoitettavuus on lisäksi helpoimmasta päästä. Etenkin Frida saa hyvin lastattua huomaamatta rattaisiin soraa, keppejä, leluja ja kirjoja. Rattaissa tulee vakiovarusteena mukana myös mukiteline.

Ainut murheenkryyni on ollut jarrut. Rattaissa on hyvin pitävät jalkajarrut eli ei lähde bussissa kaarteessa luisumaan. Pisteet siitä. Jarruihin ei ole kuitenkaan helpointa osua. Pitää saada jalalla taitettua alas jompikumpi pienistä pystysuorista lipareista. Laitan kuvan.

Siis nuo punaiset pitäisi taittaa alas. Helpointa ilman kenkiä.

Tilanne oli aiemmin nykyistä kurjempi, kun jarrut jäivät alvariinsa jumiin. Kerran meinasin jäädä Felixin kanssa metroon miehen ja Fridan poistuttua jo asemalle, kun en saanut lukitusta auki. Sain sitten jäätyä pois nostamalla rattaiden peräpäätä ja työnnettyä rattaat eturenkaillaan ulos. Ärsytti kyllä. Jarrujen öljyäminen saranaöljyllä teki onneksi ihmeitä, eikä jarrujen toimivuudessa ole sen jälkeen ollut valittamista. Paitsi tuo suunnittelu. Onneksi jarrut ovat punaiset, niin ainakin näkee, mihin pitää osua.

Dueteja saa tällä hetkellä kahdessa eri värissä: mustina (flint) ja punamustina kuten meillä (chilli).

Chilli.

Jarruhankaluuksista huolimatta olemme olleet erittäin tyytyväisiä valintaamme. Lisää raporttia talven tultua: miten menevät lumessa (täällä tosin ei paljon lunta talvisin näy), miten talvihaalareissa mahtuu istuimiin ja miten talvisaappaissa saa käytettyä jarrua.

6 kommenttia:

  1. Mites jokin sellainen vaunusuoja? Kurtis baby peace tekee siistejä yksivärisiä, mutta huutiksessa on kirjavampiakin vaihtoehtoja- meillä on tylsästi pelkkä musta.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä, pitääpä tutustua. Itseni tuntien varmaan etsin kirjavinta kuosia. :)

      Poista
  2. Ihana kirjoitus;)! Kivalta kuulostavat nuo rattaat... Toaiaan Kurtis Baby Paece on aivan ehdoton varuste vaunujen/ rattaiden lisäksi. Tosi kätevä käyttää ja pysyy tosi hyvin kiinni... Toivotavasti pian taas kuulemme vaunuista!

    VastaaPoista
  3. Hei! Löysin blogiisi googlaamalla Mountain buggy dueteja... Tulikin sitten luettua monta muutakin tekstiäsi ja piti heti liittyä lukijaksesi, ihana blogi! :) Mua kiinnostaisi kovasti kuulla lisää käyttökokemuksiasi dueteista. Siellähän on tainnut olla myös varsin luminen talvi tähän mennessä. Kulkeeko duetit hyvin lumikeleillä? Entä onko tullut nyt pidemmässä käytössä esille lisää plussia tai miinuksia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Hyvä ajoitus kysymykselle, kun kuulin miehen eilen juttelevan apen kanssa rattaista ja piti mainiona ostoksena. Appi kommentoi isoja renkaita ja mies sanoi, että hyvin on kulkenut lumessakin, mistä olen samaa mieltä. Nyt jäälläkin on näppärä, kun pysyy rattaiden avulla itsekin pystyssä. Molemmat lapset ovat hyvin mahtuneet istuimeen talvihaalareissa ja välillä molemmat lämpöpusseissakin (toinen nyt 92 cm, toinen 76 cm). Uutena miinuksena ehkä vain se, että isompikin lapsi herkästi nukahtaa rattaisiin, mikä sotkee välillä päivärytmiä. ;)

      Laitan vielä uudet plussat ja miinukset lunttaamatta, mitä aiemmin olen kirjoittanut.

      Miinusta:
      - Jarrut vähän hankalasti löydettävissä jalalla ja olivat ennen öljyämistä tiukat
      - Ei saa lapsia kasvot työntäjään päin (paitsi jos on vaunukoppa)
      - Edessä oleva metallilaatta voi häikäistä aurinkoisena päivänä vastaantulijaparkojen silmiä

      Plussaa:
      - Helppo laittaa kokoon ja kasata
      - Kapeat, tämähän näissä on parasta
      - Omat kuomut, joissa kurkistusaukot työntäjälle
      - Hyvät turvavyöt ja kätevä säätö
      - Säädettävä työntöaisa
      - Isot renkaat, kulkee joka paikassa
      - Jarrut jämäkät
      - Mukiteline

      On käynyt monta kertaa, että on tulossa toiset vaunut esim. hissiin ja meinaavat jättäytyä pois, kun näkevät, että siellä on jo isot tuplarattaat. Kehotan tulemaan silti ja ovat sitten ihan yllättyneitä, miten tilaa löytyikin. Ovat siis ulkonäköään kapeammat rattaat, koska tosiaan renkaat eivät ole levein kohta.

      Poista
    2. Kiitos vastauksesta! Tämä vahvistaa entisestään kiinnostustani näihin rattaisiin. :) Siis mikäli sisarusrattaat tulevat jossain vaiheessa tarpeellisiksi... ;)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...